Monday, February 24, 2014

Kisah camera, debu, vacum dan aunty kedai buruk menjanjikan harga yang murah

Camera aku macam nak buat hal lagi.  Dah macam upacara tahunan pula bila cukup setahun musuh ketat nama mat saleh dia Fungus Smith dan nama kampung dia Kulat bin Jusoh nak datang menyinggah.  Tetamu tak diundang sungguh.  

Disebabkan minggu lepas aku sibuk dengan training yang menekan kepala (susah gila la nak cakap tak pernah aku attend training yang full and pack mcm ni - dasar orang gomen kerja nak senang je bila orang komplen tau pulak marah (akulah tu) ) so aku decide nak hantar camera tu this week.  Surprisingly tetiba si Fungus Smith tu gone. Aik? Maybe it just a dust (kata aku menyedapkan hati sendiri) yang hilang masa aku cuci last week. Mintak- mintaklah… 

Jadi, duit yang aku save untuk bayar service tu tak dipakai maka mari kita pergi carik camera beg la.  Ko tengok dasar manusia dihasuti syaitan sangat. Selagi duit tak abes selagi tu tangan ni gatal.  Jalan punya jalan tak berkenan di hati la semua beg yang ada and ditambah pula dasar cheapskate so lenkali la beli.

Tapi tu bukan topic utama entry aku kali ni yang entah bila la korang akan baca entry baru lagi lepas ni.  Disebabkan deret-deret kedai tu ada kedai elektrik so aku pun nak pergi lah usha vacum cleaner.  Kedai buruk selalunya menjanjikan harga yang murah mengikut persepsi aku.  

Aku pun ditegur oleh aunty kedai tu.  Aku tanya harga pada barang A.  Jawapan aunty kedai buruk menjanjikan harga yang murah tersebut.

"Ini harga dia RM XXX , yang ni pula (merujuk pada barang B) LAGI MURAH ".

Tak habis di situ, dia menambah;

"U pergi kedai depan tu, dia jual lagi murah".

Motif aunty ni suruh aku pergi kedai lain? Dia ada sharekah? Bukan patut dia promote barang kedai dia sendiri ke?

Ke dia tengok aku ni selekeh je macam student duduk dekat rumah flet satu bilik air kongsi 10 orang? So ingat aku tak mampu nak beli vacum cenonet baru RM 200 lebih tu?

S.E.N.T.A.P.

Buyui

No comments: