Thursday, September 3, 2015

Guilin, China

Hi!

Last month was a hectic month for me. Baru habis nervous for colloquium which I find out the colloquium was a tough student kena bambu compared to international conference, then have to prepare for conference in Guilin  a week after that.  Phew! Oh, speaking of kena bambu, I think my body don't have sensor of feel kena marah or bambu during Q & A session.  Dulu pernah dah kena bambu (mengikut kata Director aku masa tu, tu kena hentam teruk tu, dah la masa tu I present on behalf for project leader yang cuti bersalin) by one of Director dari MOSTI, lady with Dato summore she have Prof lagi pulak, you can do ur own imagination how is she look like when keep asking me questions and I muka with no sense of feel kena bambu jawab ok je. Sampai terbawa2 la dalam Director aku punya mimpi session tu. Oh during ur imagination, please imagine aku lawa mcm princess. Hahah!

Ok talking about Guilin. Alhamdulillah, everything from journey, accommodation, makan (tu penting, haha) and of course the presentation went well.  Terus rasa cam ketagih nak join conference lagi. Gila poyo ko buyui, pui! 4 days of conference and two nights stay in HK. Yahoo!!!! Mana ceq tak rasa ketagih nak join conference lagi kan? But, as you know what is going on nowadays to our currency and knowing us kalau pergi keluar dari Malaysia semua benda ko beli mesti nak convert dalam RM and plus there's some of transaction ada pakai dalam USD, I repeat, dalam USD. So, memang rasa nak nangis depan money changer la kan? 

But things happened. Tiada guna ko sesali lagi. Let's change it to positive way. Gituh!

Sepanjang 4 days in Guilin , I can't get connected to any social media.  And terus rasa seksa gila bila selama ni hidup ko sikit2 Google, email pn pakai gmail, pastu duduk saja2 pun google. Tetiba kat sana tak bleh access accept Bing! LOL. Rasa hina gila pakai Bing. Nasib Whatssapp boleh lagi. Masa ni la group yang ko mute ke, or tak suka with all notifications tetiba semua ko layan. Itupun still have a lots of time. But the good thing is in 4 days I feel sgt aman because tak nampak wall fb penuh org share post tah hapa2 page dari keli bakar la, post dari fan page parti tupperware la, parti botol la, saya benci ketua kampung saya la, page ketua kampung makan duit kutu la, bini ketua kampung over shadow la, and many more. Bab tu je la aman, tapi just 2% je. I still want my social media life back!!

Masuk2 je HK, nahhhhhh.. duniaku kembali bermakna! Even accommodation dia boleh feeling mcm ko duduk capsule hotel kat Jepun tapi aku suka pulak. Can't wait to go again. Hihi.

So, disebabkan ni bukan vacation bapak ko or org berhati mulia dari negara arab nak taja , so marilah kita berhemah berbelanja ye. So, no shopping. Hanya tengok tempat orang saja. I give you a few pictures. Enjoy!

Longsheng 'Dragon Backbone Terrace'. Of cos la picture dari google. Ambik sendiri takkan lawa mcm ni and i bet korang pun silap2 tak tahu gambar apa aku amik. Color2 dia akan berubah ikut musim. So masa aku pergi is summer ko color cmni la, yang lain korang google sendiri or pergi sendiri tengok.

But please bear in mind, in order to get the colours of scenery you have to...............




Lalu jalan2 lereng2 bukit camni and in 5km pergi balik. Betul ke tak apps kawan aku tu kira sebab aku rs cm jauh je aku jalan? Dah la panas and tourist guide ko tak heran ko mati terkangkang tengah jalan pun! So proud of myself. Mr I mana ko.... aku jalan tengah panas berdahung jauh2 ni hoi...!!

        Our tourist agent. Rasa nak cium sebab tahu cakap english. Yang dia tau suruh cepat. Boo!!!
                        Mana tak rasa lama kejap jalan stop amik gambar, kang stop lagi. hehe. 

Then dah sampai rumah kena lalu celah2 rumah org ni. Climb up lagi..... Dipercayai lagi tinggi ko naik lagi jauh ko dgn DOG. Ke closer dgn God? Tak sure dah aku dengar masa tu penat hoi. 

On our way back we meet this uncle. ANGKAT KAYU ok naik ke atas???!! Ok terus insaf jalan laju2.

Ok tu je. Bye.

Buyui

No comments: