Wednesday, August 29, 2012

Antara HORMAT dan SEGAN

Kasta. Familiar tak dengan word ni? Selalu kalau dulu (I am not sure sekarang still apply ke tak) kaum India amat pentingkan kasta. Alah.. melayu pun sama. Kalau tak, tak adelah istilah pipit dengan pipt , enggang dengan enggang or tak adalah cerita Antara dua darjat or Jimi Asmara tu. Auuww.. I love the movie!

Itu kasta or darjat kalau nak kawen. Keturunan makan kerang tak boleh campur dengan keturunan makan pari. Hahah. Mandai je aku ni. Tapi tidakkah kita sadari di sekeliling kita pun wujud lagi permasalahan sosial ni? Eceh! Ko buruk kawan dengan orang buruk je. 

Disebabkan propaganda kasta inilah kita seringkali or dh terbiasa membuatkannya menerawang dalam kehidupan kita saban hari. Contoh paling senang la aku kasi;

Ko kerja sebagai tukang sapu. Ko rasa ko pencacai hina paling low class dekat pejabat tu nak banding dengan si A exec di situ. Sebab apa ko rasa ko pencacai hina sedangkan ko tu ade ijazah tapi susah nak dapat kerja , ko kerja la ape yang ada dulu sebab mak ayah ko susah adik2 ramai tak abes sekolah lagi. Sebab............ ko dah terbiasa set mind tu kerja sapu sampah je low class. Cuba ko pikir "kerja sapu sampah ni hebat gila tau tak... kalau aku tak sapu sape nak sapu lagi?". Kan?

Samalah juga. Contoh yang sama kerja sapu sampah. Then datang la pekerja baru. Exec. Lawa , cantik bergaya lemah tutur kata semua. So dia cari rumah sewa. Rumah ko ade bilik kosong untuk disewakan. Tapi................. disebabkan ko SEGAN dengan exec baru tu and fikir "takkan la dia pegawai tinggi nak duduk serumah dengan aku" ko sanggup tak ajak or pelawa dia duduk sekali even dia tanya ko "saya dengar ada orang cakap umah awak ada bilik untuk disewa, saya nak sewa boleh?". Apa salahnya? Dia kerja makan gaji, ko pun kerja makan gaji. Time kerja memang la kena HORMAT bila out of office lain la cerita. Kita semua manusia hamba Allah kan? Err.. tapi tengoklah  la juga ada je orang berpangkat tinggi menyombong tak kena gaya. Tu make it as an exception for this situation

Sebab tu la pada aku, HORMAT ye kita kena sentiasa hormat orang, kalau SEGAN tu tengoklah pada tempat dan masa. Kalau mind kita macam ni je asyik pikir kasta memang sampai bila- bilalah hal pangkat, darjat , keturunan segala ni tak akan habis.

Just my thought.

Buyui

1 comment:

jejaka anggun said...

kalo bos aku nak menyewa aku mmg jawapan dia tak ya. susahlah kalo nak MC