Monday, April 22, 2013

Mari memancing ke Burma

Salah satu kerja aku di sini ialah memsupervise budak- budak University yang buat job industri. Jadi adalah beberapa application yang perlu aku tapis sebelum budak tu layak menjalani On Job Training di sini. 

Rasanya aku pernah cerita tahun lepas salah seorang budak yang apply dari University aku belajar sendiri (kasik malu aku jelahhhh) meletakkan bahasa negeri dia as one bahasa dia boleh kuasai di dalam resume. Dik.. tu dialek.. bukan bahasa.

Kali ni, actually baru kejap tadi, RJ passed to me another new application. So dari University yang sama (haihhh korang ni kalau tak bagi aku malu bertahun- tahun tak boleh keeee??) . And guess what??? Seorang pelajar tahun 3 (should be final year, dah senior, cerdik, matang dan dah jadi jerung nak banding zaman ikan bilis di tahun 1) apply OJT kat sini and kelebihan dia boleh berbahasa BURMA??? WTH?

Bagus tu boleh kuasai bahasa negara lain (even I am still thinking banyak- banyak negara why Burma?) tapii tidakkah kau dik tengok dulu apa nama penuh tempat akak ni??? Yeah I know ko apply sebab ada nama Southeast Asia kat depan tu.. tapi... nampak tak besar- besar terbuntang perkataan FISHERIES belakang tuuu?? Fisheries.. kata nama akar dia FISH or IKAN. 

Jadi korang cuba fikir apekah jadahnya related boleh berbahasa Burma dengan Fisheries di konteks ini? Dia ingat aku boleh suruh dia memancing ikan di Burma ke ape lepas ni??? Jawab sikit.

Pening aku budak2 U zaman sekanrang ni. Nak apply semua sebab dekat dengan kampung je kerjanya. Masa belajar biar lah jauh sikit dari family.. masa ni la ko nak mancing ikan besar sikit. Dah kerja bebetul cam aku ni baru la fikir nak kerja dekat dengan family. Ahaks!

Buyui

2 comments:

FVN said...

pasni kalau kau dapat pergi burma, aku nak gelak kuat2 kat keek. hahaaha

Buyuiazliana said...

janganlh wei.. memang kena pergi kalau kena la one day tapi BUKAN PERGI MEMANCING. hahahaha