Tuesday, March 19, 2013

Cium pipi dan puas hati

Dah jadi adat dan kebiasaan masyarakat melayu (rasanyalah) asal berjumpa orang mesti akan menghulurkan tangan especially lelaki (dari apa yang aku perhatikan sepanjang penglibatan aku menceburi alam pekerjaan yang formal ini).  Aku belajar akan hal ini bila aku disuruh pertama kali menghadiri satu mesyuarat formal dulu. Mujurlah pada masa itu kerja aku hanya membontoti senior maka aku sudah sedia maklum akan tradisi yang dicipta ini. So, aku tanamkan tradisi yang "masuk meeting salam orang, basa basi, senyum2". Tapi kadang- kadang je lah aku buat, kalau dalam meeting tu meja dia seluas 20 orang nak pulak aku orang paling akhir tak ke satu keje aku nak round satu meja menyalam dengan orang pulak. *in this case sesama muhrim la, kang batal pulak wuduk ai acaner? haha.

Lain pula kiranya kalau kita diperkenalkan oleh sahabat kita di situasi yang kurang formal. Kalau situasi begini terjadi pada aku , memadailah sekadar angkat tangan and say hi. Tak perlu nak beramah mesra kerana kemesraan itu akan datang dengan sendirinya. Githew ayat aku.

Peristiwa yang baru aku saksikan sebentar tadi berkisarkan suasana formal. Aku sebagai senior 3 tahun (ehem, 3 tahun je baru.. eksen dah.. senior 6 bulan pun rasa dah hebat, apatah lagi bertahun- tahun ye dak? haha) diperkenalkan kepada seorang ahli baru or stranger to me. Bila dah diperkenalkan dia hanya tersenyum mesra dan aku pun membalas dengan senyuman yang one thousand million smiles lagi. Hahah. Cukuplah sekadar senyum kan? Walaupun ada la sikit aku terfikir "eh x salam ek? tak yah hulur tangan salam ke?" tapi bila fikir balik, ala.. tak salam pun takpe.. dia senyum dah tu bukan jeling aku pun. 

Tapi ada pula makhluk mempertikaikan tindakan gadis tadi. "Macam biadap tak salam pun". Hmm.. salahkah ke? Berdosa ke? Perlu ke? 

Maka aku yang memang sedia malah terlalu amat bersedia membidas kata- kata makhluk ini (yes, i am bad, but what to do, aku memang tak suka makhluk ini kerana sifatnya yang malas pada aku dalam membuat kerja pada hemat aku yang tak seberapa ni) . 

"Kitaorang pompuan memang macam ni, bukan macam lelaki asal masuk meeting je semua orang nak salam sana sini" (sambil tangan aku menerawang membuat aksi salam merata hala). 

"Kenapa pula?" Makhluk ini tak puas hati dengan jawapan aku.

"Sebab dah memang fashion dah pompuan macam ni nak buat macam mana".

Dan kata- kata aku disusuli dengan kenyataan dari boss aku.

"Pompuan kalau dah jumpa first time tak salam, tapi kalau dah salam siap cium- cium pipi" (sambil buat aksi macam cium2 pipi kiri kanan. Hahah. Makhluk itu pun diam.

Dan aku pula lantas ketawa terbahak- bahak. 30% ketawa pada statement boss aku  walaupun aku cuba nak tambah fakta yang tok arab laki pun cium pipi juga (LOL), dan baki 70% aku ketawa sebab aku puas hati jawapan aku disokong oleh orang lain. 

Jahat aku, tapi kalau dah tak suka kan, cakap la ape pun tetap aku nak bidas. Hehe.

Buyui

2 comments:

nenna said...

sapa makhluk itew..fire stone..

Buyuiazliana said...

Nenna: kak nam sgt u. lol!