Sunday, March 17, 2013

What this old little town can give to you?

It was fun sometime if we try to visit a place that is not in the list like  "Most famous place to visit" or "100 places that you wish to go before die". Pernah tak kita dengar nama tempat seperti Gurun, Kodiang, Jeniang, Kota Marudu, Lahad datu (eh!) or even a small nice and peaceful place like Taiping?Kalau bukan kita sendiri yang explore siapa lagi ye tak?

Jadi, di kesempatan ini, aku cuba explore one of the not in the list place, Sungai Lembing. Ye, kita pernah dengar di bahan bacaan sebelum ini, tapi pernah kah kita menjejakkan kaki ke sana? Pada aku sendiri ini adalah merupakan kali kedua aku ke sini . Pertama kali aku ke sini adalah pada tahun 1998. Masa tu masih bangang tak tahu apakah sumbangan Sungai Lembing ni pada kemajuan ekonomi negara. Bila korek wikipedia barulah tahu "oh ni bekas orang melombong tin (timah la kan?) since 1880s. Wow! Selama ni kita tahu serba sedikit je bukan? (you can see the sisa2 tin lagi dekat situ!)


Jikalau dulu tujuan utama aku menjejakkan kaki ke sini adalah disebabkan terpaksa kenajoin camping (that was my first time and the last camping i ever attend, jgn lupa aku adalah gadis bandar, haha) maka aku tak berkesempatan tengok apa yang ada di sini. Hanyalah sempat aku masuk utan (hutan la kot setakat sentuh sikit- sikit je kawasan tu but sempat main di lumpur yang dah berupa macam teh ais Yucks! sambil tersipu2 malu depan boy scouts LOL) dan mandi di sungai dia yang femes itu.

Bila aku kembali setelah hampir 14tahun (harap aku kira betul) apa yang aku nampak, the river it still look same (tak la tercemar teruk sangat), ada pembangunan dah di sini sana termasuk pembangunan semula tapak orang dulu melombong and you can see bekas- bekas mesin segala (this was really make me excited), the old building is still look same, ada yang dah macam building yang depress, orang- orang still sama (aku membayangkan orang2 orang kat sini mesti dah selesa duduk kat pekan kecik ni kalau aku tercampak kat sini confirm meraung nak duduk kat bandar besar), ada juga bangunan yang uzur or dah usang disebabkan ada bangunan baru ganti like satu masjid ni. The rest this old little town  is still like pekan Cowboy without  the Cowboys. Haha!

FYI, there was a museum that can tell you everything about this little town. Masuk percuma uols. And now you can also visit the tunnel that they used during the mining process with fees dia RM 38 for adult and RM 15 for children. Aku tak masuk pun tunnel tu sebab bukan dalam plan aku pun nak ke sini, so bajet out for this and museum tu pun aku tak masuk. So, maybe u guys nak try so dipersilakan.

Let me know if korang pergi sana nanti ya! Sini banyak homestay aku tengok, and you can rent a bicycle kalau nak ke hulu ke hilir tapi sila jangan pikir bukit ko nak kena daki tu. 

Tapak enjin lama by company Pahang Consolidated Company Limited, (PCCL), which was under British control, had a 77-year lease to mine the area. PCCL managed the mine from 1906 until its liquidation in 1986 when world tin prices collapsed (ayat copy terus dari wikipedia, haha!). Masa aku pergi sedang giat berjalan kerja- kerja bersihkan tapak- tapak ni. Maybe nak jadikan tempat tumpuan pelancong kot?


One of the titi gantung (aku jumpa ada dua). Siap motor rileks je naik. Ada berani? And please masa nak naik sila jangan berayun di atas jambatan (ayat aku ambil terus dari signage kat situ)

Nampak macam masjid tinggal kan? Betul la kot masjid tinggal. Heh!


Salah satu bangunan yang nampak macam depress nak selesaikan saki baki hidup. Tapi........ apa yang menarik minat aku pada bangunan/rumah/kedai ni ialah................. 


Tengok balcony dia.. ada lampu pedai ayam berderets!! 

Sekian, terima kasih!

Buyui

No comments: