Sunday, March 10, 2013

ikhlas bekerja

I still don't get it or in other word I cannot brain this (sapa la boleh buat ayat ni mula- mula? haha) when you kerja, but still tak puas hati dengan orang lain. Why.. why???

Yes I know that mauusia memang tak pernah puas dengan apa yang dia ada. Ada dah kereta jenama X , dia rasa tak best dia nak Y pulak. Ada rumah setingkat dia nak pulak rumah 3 tingkat ditemani dengan 50 pintu bilik ditambah pula dengan closet room 4-5 bijik. Tapi as long as tak kacau hidup orang aku tak kisah lantak ko la kan. Tapi kalau dah sampai tahap mempertikaikan kerja kau lebih dari kerja orang padahal gaji sama je, itu not nice la kan? Ok, I get it, kerja penat la kot and ko rasa ko dibuli sebab melakukan kerja lebih berat walaupun tak la seberat buruh kontrak kerja angkat simen besi batu tu so u think the keadilan is not at your side ok la, pergilah mengadu dekat pihak tertentu so that nasib ko dibela.

But when it comes to u told all people that this fella (but u said generally la not pointed to one fella) masuk kerja lambat tapi suruh orang tolong punch cardkan tu buat aku tak boleh terima. You have a point cakap that people (which we dont know who) buat kerja tipu macam tu. Tapi for me if terkantoi ye la, ini tatau sapa then motif ko nak bagitahu kat orang apesal? Itu urusan org tu la kan menipu. I totally cannot brain this. If kerja kita ni tip top datang kerja 3 jam awal hari2 without fail tanpa sebarang rungutan dengan muka ceria redha dengan kerja yang diberi ok la lagi. Ini ko pun sama lambat. Ke tak puas hati sebab takde orang tolong punch cardkan dekat ko? I cannot understand perangai- perangai manusia ni.

That is only one example when we come into working world. Actually it is the attitude of ourself . Aku sendiri pun ada je buat salah. Like what I am doing right now.  Patut masa kerja tapi aku buat entry macam ni, dah la tu mengutuk orang pulak. LOL. Tapi sebab aku sangap takde kerja. Kerja aku kalau sibuk memang sampai nak angkat muka pun tak sempat. Hehe. But I love my job, I love with what I am doing right now ( mengular je sape tak suka ye dak? haha) but only terdampar di bumi 'Texas' je buat point tu jatuh la sikit. Hehe.

But what I believe is, kalau apa yang kita buat dengan ikhlas, happy and kerana Allah, insya Allah apa yang kita buat akan berkat. Ko akan rasa hidup ko tenang je, Takde la ko rasa nak dengki orang ni datang lambat, tapi boss tatau end up markah ko lebih dapat la pingat cemerlang bagai. Ala, setakat RM 1k kalau cemerlang tu ( ye banyak tu boleh buat macam2) tak perlulah nak ganggu fikiran hari2 kita dengan benda tu je. Ada bagus kita buat hal kita jangan kisah hal orang boleh tak? Dok fikir orang ni lebih apesal aku tak macam ni padahal aku kerja teruk nak buat apa? Kan Allah tu Maha Melihat? 

Satu lagi rezeki. Haih berapa kali nak tulis pasal ni aku pun tatau. This is also a self reminder to me.Ini pun aku percaya apa yang kita rasa hari ini adalah semuanya kurniaan dari Allah. Kan? So, kalau ko punya gaji RM 500 sebulan, if kita kerja dengan ikhlas maka kita akan rasa nikmat dia sebanyak RM5000. Aku cakap nikmat ye, bukan nanti ko akan dapat RM 5k pulak. Ye la kalau bulan tu ko tak sakit (bulan ni aku pergi 2 klinik pun dah 100 lebih terbang) , kereta tak buat hal, ko tak rasa nak beli itu ini selamat la sikit duit ko. Save la duit kan? RM 500 gaji memang cukup. Hahahahahahahaha. Ok aku tipu. Andaian aku je lah.

Maka dengan ini tuan puan marilah kita mengikhlaskan diri dalam bekerja. Undilah saya, Ustazah Dona Doni Makaroni Cheese Bakar. Allahuakbar!

*betulkan jambul di depan.

Buyui

2 comments:

Anonymous said...

Aku macam nak print ini kasi budak J tu baca.. hahha

Faryn malas nak login

Buyuiazliana said...

faryn: auwwwww malewlah kitew.. hewhewhew