Sunday, February 19, 2012

UNGKALA tu pon bukan ungka atau binatang la korang....

Mentang- mentang bunyi rhyme macam UNGKA korang ingat UNGKALA tu UNGKA la..binatang la...dah si JA lagi la tetiba terjongoi (hahh ni tau lak ape tu) citer pasal Kala mana hala tah..hahahhah! Korang buat aku gelak ungkala aku baca komen la ka..See nampak di situ adik2 akak dah masukkan penggunaan perkatan UNGKALA yang kita bincangkan dulu? (tolong buat nada mcm ko ni ASTRO tutor tv dok baca soalan UPSR).

UNGKALA tu maksudnya bila, apabila, or when. Senang cakap bila tu ko ganti la dengan ungkala. contoh dia :

Situasi :nenek tua tengah sapu sampah (seriyes aku terbyg tok aku dah time ni) tetiba datang la Awang yang lama tak balik2 kampung tegur dia.

Awang : Assalamualaikum, Tok Munah! (aku siap ltk nama tok aku ni sebab aku dok bayang dia dahh)

Tok Munah: Waalaikumussalam, La...hang Awang?! UNGKALA hang balik?!

Kann??

Isk tetiba aku rasa betoi ka ungkala pakai ayat macam ni, LOL.

Ting tong!

Buyui

3 comments:

Fatin Mraz said...

pernah dengar yang maksud sama tapi bunyi lain sikit.. mengkala.. hehee

Buyuiazliana said...

sama je tu, kalau mengkala tu sebut laju2 jd la ungkala..haha

MarriageForIdiots said...

Ok, cikgu, ni lagi satu nak tanya, lelaki hidung belang tu apa?