Sunday, May 29, 2011

Aku nak cerita pasal rezeki

Sambungan dari entry yg manusia yg bertanya kat aku pasal ada x aku still contact kawan2 U aku dulu?

Sebenarnya manusia tu bertanya sebab dia nak tanya aku, ada terasa x bila tgk kawan2 aku sbg master phd lebih dulu dari aku?terasa down x sbb tgk org lebih dr aku?sbb tu la dia tanya.

Ok, kalau nk diikutkan kawan2 yg rpt dgn aku ada yang sambung study ke master , tu yg betul2 rapat, yg aku kenal pn ada je sbg sampai peringkat PhD.rezeki masing2 kan. Sbb aku bab2 belajar ni mmg dr dl x reti nak rasa jeles so kena la belaja dgn tekun.bab2 elok mmg x nak buat kan?haha!sbb tu boleh la kot aku jwab dekat manusia td aku x berasa apa2 or down tgk bila kawan2 aku sbg belaja?boley mcm tu?

Macam aku ckp , rezeki masing2 kan?maybe manusia tu dia rasa down sbb dia best top student so maybe dia rs down la kot sbb kalangan kawan2 dia rmi dh sbg belajar. Lain org lain la fikiran kan?mcm aku x lak rasa mcm tu.aku bangga je kwn2 aku sbg belajar.malah ada je mengaku dgn aku dia sbg belajar pn sbb susah dpt kerja.

Again aku ulang ini semua rezeki la kan?ada sbg belaja sbb x dpt keje then dpt keje bagus2 belaka , alhamdulillah.ada jugak grad dl dpt keje blom sempat grad org dh grab, ade je.dan ade je org mcm aku gigih keje sana sini berthn2 br nak merasa keje ttp.dan ade juga spi ke hari ni rezeki masih belum ade. Rezeki masing2 tak sape pn tahu.

So berbalik pd soalan manusia td, kalau dia rasa down sbb tgk sume kawan2 dia sbg study, aku ni plak dl lg rs down tgk sorg2 kawan2 aku ada keje.berthn beb berthn..sekang ade rezeki Allah bagi alhamdulillah.aku rasa aku pnh bebel pasal ni.tp konsep aku ngn manusia yang bertanya tu sama je.

So nasihat aku pd korg, rasa down tgk org maju pd kita tu mmg x boleh nak elak.tp kena igt satu je rezeki masing2 mmg dah ditetapkan cuma lambat atau cepat je.

Sekian, tazkirah kita pd kali ini.=)

Buyui
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

2 comments:

@rep said...

saya cikgu.. angkat tangan. saya sekelas ngan buyui!

shafzan.m said...

cik buyui..si femes cik peejburhan telah komen ke blog guwe..kena buat kenduri 40 hari 40 mlm ni..hehe (bak kate ko la kan) *tetibe ;p