Tuesday, April 13, 2010

baby hatch bukan catch


latest news semalam ada lagi kes buang baby kan...apa la kepala otak mak or bapak baby tak berdosa ni fikir ye..nak elak malu ke..baby tu menyusahkan diaorang ke..takut parents dia orang marah ke..tak reti nak jaga ke..apa-apapun alasan memang la dia orang ni patut hukuman sama setimpal macam bunuh orang je ok tak uols?makin lama makin menjadi-jadi ni...heran la ai..orang lain beriya nak anak...diaorang senang-senang je buang..ingat sikit di akhirat nanti dia tuntut hak dia ko jawablah..



and tadi ai read satu article pasal isu ni and di negara-negara luar sana ada dah mulakan cara nak atasi masalah ni...macam di germany dah start since 2000,pakistan pun ada..itali pun ada..negara macam china pun berlambak je kes-kes camni tapi kerajaan dia tak berapa nak ambik pot..tapi tiba-tiba i loike satu fakta ni..di kenya dikatakan 10 minit seorang bayi dibuang di tepi jalan sebab faktor miskin la,lapar la,aids la..kata kak shma "subur orang kenya ni" so sapa nak kawin ngan orang kenya?;p



back to our topic [macam apa kata wanita bersama zam zarina pulak aish] di negara-negara ni dah buat satu macam box nama baby hatch or klappe ..so kalau pintu dia tutup so means ada orang letak baby kat situ sebab ada bunyi siren ni no ni no [ok aku tipu tak la bunyi camtu] so akan ada pihak hospital macam tu datang wat apa patut..siap ada la selimut ,suhu yang terkawal siap mainan..sapa pun nak letak id dia sapa pun tak tahu..ok ke ha buat macam tu kat mesia ni?



p/s:anak kucing mati dah pun aku tak sanggup campak macam tu..



Buyui


6 comments:

jejaka anggun said...

kat LA pun ada... mmg elok ada pusat buangan baby camtuh. at least xder lah baby2 nih terbunuh begitu saja....

Buyuiazliana said...

JA-betul tu mcm kawan ai cakap at least idup lg baby2 tu even mak pak dia x mo bela dia...ade je nk bela...

Anonymous said...

hm, ade dua pendapat yang berbeza bila mendekati isu ini. Satu, tindakan meletakkan kotak untuk membuang bayi di satu perspektif elok untuk mengelakkan bayi yang di buang daripada mati. tetapi, cuma lihat dari sudut lain. dengan meletakkan kotak mcm tu, bukankah akan menggalakkan lagi pembuangan bayi? ni satu sudut yang kena difikirkan jugak. but then again, kalau tak letak kotak tu...mati la plak baby tu.
yang kedua, bukankah pencegahan lebih elok dari merawat? mungkin kita patut kenakan tindakan yang lebih kejam dan dahsyat terhadap sesiapa yang membuang bayi. dan, pihak polis sepatutnya mewujudkan satu unit khas yang akan mencari orang buang bayi nie 24/7! dapat jer dedahkan! dan, mungkin ade benarnya pendidikan seks patut di ajar disekolah. tetapi kita perlu dalami dahulu bagaimana pendekatan yang perlu ada di dalam pendidikan seks yang akan di ajar.... tak tahulah....dunia dah makin menghampiri akhirnya...

Buyuiazliana said...

anoy-mmg betul pendpt anda...serba salah jadinya dgn adanya kotak ni akan menggalakkan pembuangan bayi ttp bila lihat di mesia ni x ada kotak pon hari2 ada jugak kan berita pembuangan bayi siap x ada nyawa kann???

Anonymous said...

wah..isu serious siot B...caya la lu..siap ade anoy bagi komen ilmiah lagik! hahahahah - Er

Buyuiazliana said...

mr I-biar la dr ko ade ke komen ilmiah...ko ade?