Thursday, August 5, 2010

yasinnnn............

ai nk cerita sikit pasal pengalaman ai bab2 sedekah menyedekah ni...ala kalau selalu kalau kita lepak2 minum tu datanglah pakcik buta jual tisu ke..budak2 ramai2 la...ada jugak tak jual ape2 pun tapi selagi kita tak bagi duit selagi tulah dia tak ginjak2 kan dari tepi dok mandang muka kita kan..ada kan?memang ramai la orang2 macam ni sampai kadang2 kalendar kecik2 tu boleh buat koleksi la..ai dah tak jadi PR kt KL tu still ada lagi kan orang macam ni uols?

kalau yang jual2 tisu tu ok la kot ko kasi duit kt dia [ikut harga macam beli tisu ke bagi 5 sen dia ambik jugak tisu ha?]..ini sampai kes paksa kasik duit tu dah boleh kategori kes rompak ke..[erk mintak singgit aci kira rompak ke?]..kita ni memang la digalakkan sedekah..leh dapat pahala kan?tapi..tapi..kalau kena dah paksa kita pun kasi duit beserta maki hamun semua tu kira ke pahala tu?

so ai ni pun kadang2 NATES tak sempat tenggek lagi ai kasi la niat memang nak sedekah x pon abeh kuat sbb aku nk tissue tu..hehe!tapi amatlahhhhhhhhhhhhhh jarangnyer..ye aku adik sendirik pun aku berkira..ada aku kisah??

tapi aritu kuar je dari bank [sekarang ni taktik diaorg dah ni duduk depan bank sebab dia tau kita nk kuarkan duit] ada la budak ni menjual buku yassin kecik2 tu...ai pun kebetulan memang nak carik yasin kecik tu senang nak bawak pergi mana2 [janganlah tanya apesal lak aku nk hangkot merata..tapi tak payah la speku sebab ai nak baca selalu..wrong!] so ai pun niat mmg nak sedekah walaupun aku tahu budak ni mesti la ada macam ala2 sindiket githew..ala peduli ape kan?janji ai ikhlas n ai nak beli yassin tu senang maleh nak pergi kedai2 beli..ai igt maybe dalam 5 hengget ke boleh la aku dapat buku tu ke..padanlah kan?

sekali korg tau bape buku cenonet tu?10 hengget okeh..x padan betol so ai pikir nak kasik duit je la mmg nak sedekah kan??sekali dia cakap ape..."tak boleh kak, kena beli buku ni 2 hengget tak boleh"

KAN..........................????naseb ko panggil aku akak okeh.....???kalau tak mau aku baca yassin kat ko nanti nak???tapi sebab muka dia hadap je muka ai macam tak nak lepas macam nak kata "kasiklah duit 10 hengget kata nak beli tadik..kalau tak aku parang kang!!" so ai kasiklah..10 hengget pun tak pelah..beli yassin kowt...moga2 hidup aku dan dia diberkati *betul2kan jambul kaler pelangi

dalam minggu depannya ai pergi la dekat popular kedai buku tu [ohh lupa lak nak btau kejadian berlaku di San Pransisco sebelum ai datang kerja kt Texas ni, so sini habeh kuat hebat pun kalau bukan popular , MPH je yang kangkang kera lagi besar dari dia] nak tau tak sebijik buku yassin tu 1.50 je...kan............................????takpelah rezeki kolah dik..kot selama ko duduk situ aku je yg beli kt ko,lain2 nan ado..tu mesti masa tu NATES yang selalu tenggek kat ai ni pergi toilet kot...?kalau x..jangan kata seploh hengeet..seposen pun belum tentu ai kasik..opss!!

p/s:riang ria hati..lalala!

Buyui

2 comments:

ska said...

haha.. teringat dulu kat petronas org mintak derma jugak. tgh isi minyak pon sempat mintak derma. haha.. tp dia suruh beli cd lagu2 apa tah. tah sesape yg nyanyi tah. yg pasti bukan artis la.. haha

sy ckp kat dia, "takpela, sy nak derma jek, cd tanak." patutnya dia suka la kan sbb duit free, tp ni tidak.. paksa gak sy amik cd tuh. tak sempat bukak plastik, apetah lg dgr, sy dah campak gi mane tah. sabo jelahhh.. hehe

buyuiazliana said...

KD-ade tu lg lah..."ustazah sy ckp x leh amik sedekah..." tp dok tunggu selagi x bg rega buku ke ape yg dia jual dia diri tegak kt situ..isk isk...